رابطه ابعاد کمال گرایی با باورهای معرفت شناختی

قیمت | 9,500 تومان |
word | 157 صفحه |
رابطه ابعاد کمال گرایی با باورهای معرفت شناختی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول :کلیات
1– 1. مقدمه. 3
1 -2. بیان مسئله. 6
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش.... 10
1–4. هدف پژوهش.... 12
1-5. سؤال کلی تحقیق.. 12
1-6. متغیرهای پژوهش.... 12
1-6-1. تعریف متغیرها (مفهومی، عملیاتی) 13
1-6-1-1. تعریف مفهومی.. 13
1-6-1-2. تعریف عملیاتی.. 14
فصل دوم : پیشینه تحقیق
2–1. زمینه نظری موضوع پژوهش.... 16
2–1-1. رویکرد فلسفی به معرفت شناسی و باورهای معرفت شناختی.. 16
2-1-1-1. امکان معرفت... 17
2-1-1-2. چیستی معرفت... 17
2-1-2. انگیزه معرفت شناسی.. 18
2 –1-3. تاریخچه معرفت شناسی.. 18
2-1-3-1. در دوره یونان باستان.. 18
2-1-3-2. دوره قرون وسطی.. 19
2-1-3-3. دوره جدید. 20
2-1-3-4. دوره معاصر. 21
2-1- 3-5. فلسفه اسلامی.. 22
2-1- 3-5-1. سیر معرفت شناسی در اسلام. 22
2-1- 3-5-2. مبانی معرفت شناسی از نظر استاد شهید مطهری.. 23
2-1-4. انواع معرفت شناسی.. 24
2-1-4-1. معرفت شناسی مطلق و مقید. 24
2-1-4-2. معرفت شناسی پیشینی و پسینی.. 25
2-1-5. ساختار معرفت، انسجام گروی، مبنا گروی.. 26
2-1-5-1. انسجام گروی.. 26
2-1-5-2. مبنا گروی.. 27
2-1-6. رویکردهای روانشناسی.. 28
2-1-7. رویکرد شناختی.. 29
2-1-7-1. پیاژه 29
2-1-7-1-1. منابع الهام بخش معرفت شناسی تکوینی از نظر پیاژه 29
2-1-7- 1-2. اصول معرفت شناسی تکوینی.. 31
2-1-7-1-3. معرفت شناسی به منزله علم.. 31
2-1-7-2. طرح پری.. 32
2-1-7-3. ریان.. 34
2-1-7-4. بکستر. 35
2–1-7-5. کینگ و کیچنر. 35
2-1-7-6 .شومر. 37
2-1-8. رایج ترین مدل های نظری مطرح شده 38
2-1- 9. مدل های موجود در خصوص سنجش باورهای معرفت شناختی.. 40
2-1-10. حوزه کلی مربوط به ساختار اصلی باورهای افراد دربارۀ یادگیری و آموزش.... 40
2–1-1. مفهوم کمال گرایی.. 43
2-1-2. رویکردهای کمال گرایی.. 44
2-1-2-1. نظریه زیگموند فروید(1939-1856) 44
2-1-2-2. نظریه کارن هورنای(1952-1885) 45
2-1-2-3. نظریه آلفرد آدلر( 01937 -1870) 46
2-1-2-4. نظریه کارل راجرز(1987-1902) 48
2-1-2-5. نظریه اریک اریکسون)1990-1902) 49
2-1-2-6. نظریه آلبرت بندورا(1925) 49
2-1-2-7. نظریه گوردون آلپورت(1967-1897) 50
2-1-2-8. نظریه عقلانی عاطفی الیس(1913) 51
2-1-2-9. نظریه فریتزپرلز(1970-1893) 52
2-1-2-10. نظریه آبراهام مزلو. 53
2-1-2-10-1. ویژگی افراد خود شکوفا 54
2-1-2-10-2. کمال گرایی از دیدگاه اسلام. 55
2–1-3. رویکردهای درمانی.. 55
2–1-3-1. رویکرد شناخت درمانی.. 55
2–1-3-1 -1. تغییر دادن طرحواره ناسازگار 58
2–1-3-2. رویکرد درمانی روانکاوی.. 59
2–1-3-3 رویکرد درمانی انسان گرا 60
2–1-3-4. رویکرد گشتالت درمانی.. 61
2–1-3-5. رویکرد رفتار درمانی عقلانی عاطفی.. 62
2–1-3-6. دیدگاه بلت در باره درمان کمال گرایی.. 62
2–1-4. ابعاد کمال گرایی.. 63
2–1-5. انواع کمال گرایی.. 68
2–1-5-1 هاماچک(1978) 68
2–1-5-1-1. کمال گرایی بهنجار 68
2–1-5-1 -2. کمال گرایی روان رنجور 68
2–1-5- 2. تری ـ شورت و همکاران (1995) 69
2–1-5-3. رایس و دیلوو (2002) 70
2–1- 6 . ویژگی های افراد کمال گرا 70
2–1-7. علل کمال گرایی.. 71
2- 1-8. دانش آموزان کمال گرا 72
2-1- 9. عوامل خانوادگی موءثر در ایجاد کمال گرایی.. 73
2 –2. بررسی تحقیقات انجام شده 74
الف) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی.. 74
ب) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی و متغیرهای مربوطه. 81
2-3. جمع بندی.. 86
فصل سوم : روش تحقیق
3–1. طرح تحقیق.. 90
3–2. جامعه آماری.. 90
3-3. نمونه و روش نمونه گیری.. 90
3-4. پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر(EQ) 94
3-4-1. پایایی و روایی پرسشنامه باورهای معرفت شناختی.. 95
3-5. پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت و همکاران.. 96
3-6. روش اجرای پژوهش و جمع آوری اطلاعات... 98
3-7. روش تجزیه وتحلیل.. 98
3-8. ملاحظات اخلاقی.. 99
فصل چهارم : یافته ها و نتایج
4-1.داده های توصیفی متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق.. 101
4-2. ماتریس همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی.. 103
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1. خلاصه پژوهش.... 118
5-2. تحلیل نتایج حاصل از بررسی های آماری هریک از سوالات تحقیق.. 118
5-3. جمع بندی کلی از نتایج بدست آمده حاصل از تحلیل تمامی متغیر های تحقیق.. 129
5-4. محدودیت ها و موانع پژوهشی.. 131
5-5. پیشنهادات... 132
5-5-1. پیشنهادات پژوهشی.. 132
5-5-2. پیشنهادات کاربردی.. 133
منابع و ماخذ
فهرست منابع فارسی.. 135
فهرست منابع انگلیسی.. 140
پیوست ها
پرسشنامه مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت و همکاران( 1995) 149
پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر( 1990) 152
چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................... 157
فهرست جداول
عنوان صفحه
2-1. جدول اجراء الگوهای موجود در بارة باورهای معرفت شناختی – اقتباس از هوفر و پنتریچ (1997) ........................................................................................................................................................................ 42
3-4. جدول تناظر گویه ها به ابعاد و مؤلفه های باورهای معرفت شناختی.....................................................95
4-1. جدول پراکندگی دامنه نمرات در دو بعد مثبت و منفی کمالگرایی گروه نمونه مورد بررسی..... 101
4-2. جدول پراکندگی دامنه نمرات در مؤلفه ها و ابعاد باورهای معرفت شناختی گروه ...................... 102
4-3. جدول ماتریس همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی ...................................................................... 103
4-4. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه «ساده بودن دانش» ........................... 106
4-5. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه ساده بودن دانش ................................................. 107
4-6. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه قطعیت دانش ..................................... 108
4-7. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه قطعیت دانش ....................................................... 109
4-8. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه منبع دانش .......................................... 110
4-9. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه منبع دانش ............................................................ 111
4-10. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه توانایی ذاتی در یادگیری ............ 112
4-11. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه توانایی ذاتی در یادگیری ................................ 113
4-12. جدول نتایج محاسبه رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر مؤلفه یادگیری سریع.. 114
4-13. جدول رگرسیون ابعاد کمال گرایی بر ابعاد مؤلفه یادگیری سریع.. 115
5-1. جدول ارتباط ابعاد کمال گرایی با مؤلفه های باورهای معرفت شناختي .......................................... 130
چکیده
پژوهش حاضر با تبیین بررسی رابطه ابعاد کمال گرایی مثبت و منفی با باورهای معرفت شناختی انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهرستان بهبهان و تعداد نمونه 346 دانش آموز بودکه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی 40 سؤالی تری شورت و پرسشنامه 63 سؤالی باورهای معرفت شناختی شومر بود. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب پایایی آلفای کرونباخ و تحلیل عوامل احراز گردید و پایایی و روایی مطلوب بود. نتایج حاصل از محاسبه همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی با تکنیک ورود همزمان متغیرها نشان داد، ابعاد کمال گرایی با مؤلفه ساده بودن دانش رابطه آماری معنی داری ندارد و با مؤلفه های منبع دانش، توانایی ذاتی در یادگیری رابطه آماری معنی دار ضعیف و با مؤلفه های قطعیت دانش و یادگیری سریع رابطه معنی دار دارد. همچنین بعد کمال گرایی مثبت توان پیش بینی کنندگی مؤلفه قطعیت دانش را بصورت مستقیم و مؤلفه های توانایی ذاتی در یادگیری و یادگیری سریع بصورت معکوس دارد و بعد کمال گرایی منفی توان پیش بینی کنندگی منبع دانش را بصورت مستقیم دارد.
خرید این محصول
خواهشمنداست در صورت عدم دریافت فایل به با یادداشت کردن کد رهگیری و مراجعه به بخش پیگیری سفارش ها با زدن کد رهگیری فایل خود را مجددا دریافت کنید در غیر این صورت جهت هر گونه مشکل با شماره ذیل پیامک و یا واتس آپ بدید
پشتيباني 24 ساعته (پيامك و واتس آپ)
09189431367
امکان پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب میسر است