بررسی نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات شاغل در دانشگاه شیراز

قیمت | 9,500 تومان |
WORD | 171 صفحه |
بررسی نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات شاغل در دانشگاه شیراز
هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات شاغل در دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1392 میباشد.
جامعهی پژوهش: جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل، کلیه کارمندان زن و مرد شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز بدون در نظر گرفتن مدرک و رشته تحصیلی بود، که تمامی این افراد (87 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند.
ابزار و روش: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) میباشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد به هر میزان که، سطح مهارت کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز بالاتر باشد، سطح مهارت مدیریت دانش نیز بیشتر میباشد. نتایج همچنین بیانگر آن بود که، بین مؤلفه "افراد" ، "فرایند" و "فرهنگ" در مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات با نمره کارآفرینی سازمانی آنان، رابطه معنیداری وجود دارد، اما بین مؤلفه "فنآوری" در مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات با متغیر کارآفرینی سازمانی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین، بین بعد "سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت" در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات با نمره مدیریت دانش آنان، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین ابعادریسکپذیری، کنترل درونی، خلاقیت، انعطافپذیری، تحمل ابهام و روایی کلامی با مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات، رابطه معنیداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر میتوان چنین نتیجهگیری نمود که، متخصصان علم اطلاعات شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز، مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی و ذخیرهسازی آن به منظور بالا بردن افکار عموم و افزایش نوآوری و کارآفرینی در کتابخانهها بهکار میگیرند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
1-1. مقدمه...................................................................................................................................................2
1-2. مسئله پژوهش ...................................................................................................................................3
1-3. اهمیت پژوهش...................................................................................................................................5
1-4. اهداف پژوهش...................................................................................................................................7
1-4-1. اهداف کلی پژوهش.....................................................................................................................7
1-4-2. اهداف فرعی پژوهش...................................................................................................................7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه..................................................................................................................................................9
2-2. مباني نظري پژوهش.......................................................................................................................9
2-2-1. مدیریت دانش..............................................................................................................................9
2-2-1-1. زنجیره اطلاعات....................................................................................................................10
2-2-1-2. دسته بندی انواع دانش.......................................................................................................12
2-2-1-3. تعریف مدیریت دانش..................................................................................................13
2-2-1-4. تاریخچه مدیریت دانش..............................................................................................14
2-2-1-5. اهداف مدیریت دانش..................................................................................................15
2-2-1-6. نظریههای مدیریت دانش...........................................................................................17
2-2-1-7. الگوهای مدیریت دانش..............................................................................................18
2-2-1-8. مراحل مدیریت دانش................................................................................................26
2-2-1-9. فرایندهای اصلی مدیریت دانش در کتابخانهها....................................................27
2-2-1-10. مؤلفههای مدیریت دانش.......................................................................................30
2-2-1-11. موانع مدیریت دانش...............................................................................................33
2-2-2. کارآفرینی سازمانی.................................................................................................................35
2-2-2-1. مفهوم کارآفرینی.......................................................................................................36
2-2-2-2. تاریخچه کارآفرینی...........................................................................................................36
2-2-2-3. تاریخچه کارآفرینی در ایران..........................................................................................39
2-2-2-4. تعاریف کارآفرینی سازمانی............................................................................................39
2-2-2-5. ضرورت و اهميت كارآفريني در سازمان.....................................................................40
2-2-2-6. نظریههای کارآفرینی.......................................................................................................41
2-2-2-7. ابعاد کارآفرینی سازمانی.................................................................................................42
2-2-2-8. ویژگیهای کارآفرین.......................................................................................................44
2-2-2-9. موانع و محدودیتهای کارآفرینی سازمانی................................................................45
2-3. پیشینه پژوهش..........................................................................................................................46
2-3-1. مقدمه......................................................................................................................................46
2-3-2. پژوهشهای انجام شده در ایران........................................................................................46
2-3-2-1. مدیریت دانش...................................................................................................................46
2-3-2-2. کارآفرینی سازمانی..........................................................................................................52
2-3-3. پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران........................................................................54
2-3-3-1. مدیریت دانش..................................................................................................................54
2-3-3-2. کارآفرینی سازمانی.........................................................................................................59
2-3-4. جمعبندی...........................................................................................................................60
2-4. پرسشهای پژوهش...............................................................................................................60
2-4-1. پرسش اصلی......................................................................................................................60
2-4-2. پرسشهای فرعی..............................................................................................................61
2-5. تعاریف مفهومی مفاهیم و متغیرها.....................................................................................62
2-6. تعاریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها.....................................................................................64
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه....................................................................................................................................69
3-2. روش پژوهش.......................................................................................................................69
3-3. جامعه آماری و مشارکت کنندگان پژوهش..................................................................69
3-4. ابزار پژوهش........................................................................................................................71
3-4-1. پرسشنامه مدیریت دانش...........................................................................................72
3-4-1-1. روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت دانش...........................................................72
3-4-2. پرسشنامه کارآفرینی سازمانی...................................................................................74
3-4-2-1. روایی و پایایی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی..................................................74
3-5. نحوه اجرای پرسشنامه و جمعآوری داده ..................................................................76
3-6. روش تجزیه و تحلیل دادهها..........................................................................................76
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1. مقدمه................................................................................................................................78
4-2.یافتههای توصیفی............................................................................................................78
4-3. بررسی رابطه بین متغیرهای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی
بین متخصصان علم اطلاعات شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز...................................80
4-4. بررسی رابطه بین مؤلفههای مدیریت دانش و ابعاد کارآفرینی سازمانی
بین متخصصان علم اطلاعات شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز..................................80
4-4-1. بررسی رابطه بین مؤلفه "افراد" در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی (سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت،خطرپذیری،
نظارت درونی، خلاقیت، انعطافپذیری، روایی کلامی،تحمل ابهام)....................................83
4-4-2. بررسی رابطه بین مؤلفه "فرهنگ" در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی ( سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت، خطرپذیری،
نظارت درونی، روایی کلامی، خلاقیت، انعطافپذیری، تحمل ابهام)...................................84
4-4-3. بررسی رابطه بین مؤلفه "فرایند" در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی (سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت، خطرپذیری،
نظارت درونی،خلاقیت، انعطافپذیری،روایی کلامی،تحمل ابهام)......................................86
4-4-4. بررسی رابطه بین مؤلفه "فنآوری" در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی (سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت، خطرپذیری،
نظارت درونی، خلاقیت، انعطافپذیری،روایی کلامی،تحمل ابهام).....................................88
4-5. بررسی معنیداری تفاوت بین مهارت مدیریت دانش مردان وزنان.........................89
4-6. بررسی معنیداری تفاوت بین مهارت کارآفرینی سازمانی
مردان وزنان...................................................................................................................................90
4-7. بررسی معنیداری تفاوت مهارت مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات
با سوابق خدمت متفاوت...........................................................................................................90
4-8. بررسی معنیداری تفاوت مهارت کارآفرینی سازمانی متخصصان
علم اطلاعات با سوابق خدمت متفاوت...................................................................................91
4-9. بررسی معنیداری تفاوت مهارت مدیریت دانش متخصصان
علم اطلاعات با میزان تحصیلات متفاوت..............................................................................92
4-10. بررسی معنیداری تفاوت مهارت کارآفرینی سازمانی متخصصان
علم اطلاعات با میزان تحصیلات متفاوت.............................................................................93
فصل پنجم: بحث، نتایج، نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1. مقدمه................................................................................................................................97
5-2.سؤال اول پژوهش............................................................................................................97
5-3. سؤال دوم پژوهش..........................................................................................................99
5-4. سؤال سوم پژوهش.......................................................................................................101
5-5. سؤال چهارم پژوهش...................................................................................................103
5-6. سؤال پنجم پژوهش.....................................................................................................105
5-7. سؤال ششم پژوهش....................................................................................................107
5-8. سؤال هفتم پژوهش....................................................................................................108
5-9. سؤال هشتم پژوهش...................................................................................................109
5-10. سؤال نهم پژوهش.....................................................................................................110
5-11. سؤال دهم پژوهش...................................................................................................111
5-12. سؤال یازدهم پژوهش.................................................................................................112
5-13.نتایج پژوهش.................................................................................................................113
5-14. نتیجه گیری.................................................................................................................114
5-15. پیشنهادهای پژوهش.................................................................................................115
5-15-1. پیشنهادهای عملی................................................................................................115
5-15-2. پیشنهادهای نظری...............................................................................................115
5-16. محدودیتهای پژوهش.............................................................................................116
5-17. منابع پژوهش..............................................................................................................117
5-17-1. منابع فارسی..........................................................................................................117
5-17-2. منابع انگلیسی.......................................................................................................123
پیوست
1. پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1380)..........................................................129
2. پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390)........................................................................133
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1- مؤلفههای مدیریت دانش..................................................................................30
جدول3-1- توزیع آزمودنیها بر حسب جنسیت................................................................70
جدول3-2- توزیع آزمودنیها بر حسب سابقه خدمت.......................................................70
جدول3-3-توزیع آزمودنیها بر حسب میزان تحصیلات..................................................71
جدول 3- 4- میزان ضریب آلفای کرونباخ مؤلفههای مدیریت دانش............................73
جدول 3-5- میزان ضریب آلفای کرونباخ مؤلفههای مدیریت دانش.............................73
جدول 3- 6- میزان ضریب آلفای کرونباخ ابعاد کارآفرینی سازمانی.............................74
جدول 3- 7- میزان ضریب آلفای کرونباخ ابعاد کارآفرینی سازمانی............................75
جدول 4-1- آمارههای توصیفی مربوط به متغیرها...........................................................79
جدول 4-2- نتایج محاسبه رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی..............80
جدول 4-3- ماتریس همبستگی بین متغیرها...................................................................81
جدول 4-4- رابطه بین مؤلفه "افراد" در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی...............................................................................................................83
جدول 4- 5- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر افراد در مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی...................................................................................83
جدول 4- 6- رابطه مؤلفه "فرهنگ " در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی.........................................................................................................84
جدول 4- 7- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر فرهنگ در مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی.............................................................................85
جدول 4- 8- رابطه مؤلفه " فرایند " در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی........................................................................................................86
جدول 4- 9- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر فرایند در مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی............................................................................87
جدول 4- 10- رابطه مؤلفه " فنآوری " در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی......................................................................................................88
جدول 4- 11- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر فراینددر مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی..........................................................................88
جدول 4- 12- مقایسه میانگین مدیریت دانش با توجه به جنسیت..................89
جدول 4- 13- مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی با توجه به جنسیت.........90
جدول 4- 14- مقایسه میانگین مدیریت دانش در بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب سابقه خدمت........................................................................91
جدول 4- 15- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه تفاوت
مدیریت دانش بر حسب سابقه خدمت....................................................................91
جدول 4- 16- مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانیدر بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب سابقه خدمت........................................................................92
جدول 4- 17- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه برای کارآفرینی سازمانی
بر حسب سابقه خدمت ...............................................................................................92
جدول 4- 18- مقایسه میانگین مدیریت دانش در بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب میزان تحصیلات..................................................................93
جدول 4- 19- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه برای مدیریت دانش
بر حسب میزان تحصیلات..........................................................................................93
جدول 4- 20- مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی در بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب میزان تحصیلات.................................................................94
جدول 4- 21- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه برای کارآفرینی سازمانی
بر حسب میزان تحصیلات..........................................................................................94
جدول 4-22- نتیجه آزمون تعقیبی توکی.............................................................95
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل2-1- الگوی حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی.................................................21
شکل2-2- الگوی پایه های ساختمان مدیریت دانش..........................................................24
خرید این محصول
خواهشمنداست در صورت عدم دریافت فایل به با یادداشت کردن کد رهگیری و مراجعه به بخش پیگیری سفارش ها با زدن کد رهگیری فایل خود را مجددا دریافت کنید در غیر این صورت جهت هر گونه مشکل با شماره ذیل پیامک و یا تلگرام بدید
پشتيباني 24 ساعته (پيامك و تلگرام)
09189431367
امکان پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب میسر است