بررسی نظرات متخصصان تربیتی ،کارشناسان آموزشی و معلمان پیش دبستانی درباره ی آموزش زبان انگلیسی و عربی

توضیحات محصول

بررسی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و معلمان پیش دبستانی درباره ی آموزش زبان انگلیسی و عربی در دوره ی پیش دبستانی


چکیده 
سال های اولیه ی زندگی انسان ، مهمترین دوره ی زندگی اوست . در این دوران است که پایه و بنیان رشد عاطفی ، فیزیکی ، شناختی و زبانی در آن گذاشته می شود . این دوره با ارزش ترین دوران زندگی هر فردی است که اگر به درستی مورد توجه و پرورش (تربیت) قرار گیرد ، اثرات با ارزشی را در طول زندگی فرد بجای خواهد گذاشت .رشد عاطفی ، فیزیکی ، شناختی و زبانی در دوران اولیه ی زندگی بسیار سریع است . این دوران با ارزش ترین زمان برای آغاز آموزش زبان خارجی به کودکان است .در فرآیند جهانی شدن ، دانستن زبان خارجی برای زندگی بسیار ضروری است . بنابراین آموزش زبان خارجی به کودکان ، ظرفیت بالقوه ای برای آنها فراهم می آورد تا زبان خارجی را یاد بگیرند .
در تحقیق حاضر ، با استفاده از روش کیفی و به صورت توصیفی و با استفاده از مصاحبه های ساختار یافته به بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و معلمان پیش دبستانی درباره ی ضرورت ، سن مناسب برای آغاز و روش های تدریس مناسب برای آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش دبستانی پرداختیم .تجزیه و تحلیل مصاحبه های ساختار یافته نشان داد که اکثر شرکت کندگان در تحقیق بر ضرورت آموزش زبان در دوره ی پیش دبستانی اتفاق نظر داشته و بیشتر شرکت کنندگان بر سن 6-5 سالگی به عنوان سن مناسب برای آغاز آموزش تأکید داشتند . استفاده از بازی ، تصویر و لوحه ، آهنگ و سرود و فنآوری های رایانه ای بصورت ترکیبی و در کنار هم نیز ، به عنوان بهترین روش تدریس معرفی شد .


مقدمه 
آموزش زبان خارجی یکی از موضوعاتی است که جدیداً موضوع آموزش آن در سطح پیش از دبستان مطرح شده و به سرعت در اکثر مراکز پیش از دبستان در حال گسترش می باشد . گسترش این امر نیز ناشی از نظرات متخصصان تربیتی است که گاهاً فقط برگردانی از فرهنگ غربی بوده و می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر فرهنگ یک ملت وارد سازد .
آموزش زبان خارجی در فرهنگ ایرانی ، ریشه های تاریخی و مذهبی دارد ، زیرا زبان دین اسلام ، زبان عربی می باشد که برای مردم ایران ، یک زبان خارجی به حساب می آید . آموزش قرآن از قدیم الایام در مکتب خانه ها و از سنین کودکی آغاز می شد ، موضوعی که چند دهه مورد غفلت قرار گرفت و به تازگی مجدداً  با رویکرد آموزش قرآن در سراسر کشور شکل گرفته و آموزش قرآن که به زبان عربی است را از سنین قبل از مدرسه آغاز می کنند .
از طرفی در روایات و احادیث نیز اشارات فراوانی به آموزش قرآن از سنین کودکی شده است که در اینجا به مواردی اشاره می شود .
حضرت علی (ع) در مقام شمردن حقوق فرزندان بر پدران خویش در کنار انتخاب نام نیک برای فرزند و تربیت شایسته ی او ، به تعلیم قرآن اشاره می کند و می فرماید : « حق الوالد علی والده ان یحسن اسمه و یحسن ادبه یعلمه القرآن » (از جمله حقوقی که فرزند بر پدر خود دارد این است که نام نیکو برایش انتخاب کند ، خوب تربیتش کند و به او کتاب خدا را بیاموزد) (باقرزاده،1390) . در جای دیگر به پدر فرزدق ، شاعر معروف که فرزند خود را جهت تشویق به خاطر فراگیری شعر و کلام عرب به خدمت حضرت آورده بود ، فرمودند « اگر به او قرآن یاد می دادی ، برایش بهتر بود » (همان منبع) در جای دیگر خطاب به امام حسن (ع) می فرماید : « در اولین قدم برای تربیت تو ، از تعلیم کتاب خدا و تأویل آن شروع کردم .»
ائمه معصومین (ع) ، پدران و مادران را برای انجام این مهم فراوان تشویق کرده و اجر و پاداش معنوی خداوند را در قبال این عمل یاد آور شده اند .                                     
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند گردنبندى به گردن او آويزد كه در روز قيامت همگان از آن شگفت زده شوند .
از طرفی در قرآن کریم نیز درباره ی خواندن و نوشتن و آموزش علم تأکید شده است ، که برای نمونه چند مورد را ذکر می کنیم : « اقرا باسم ربک الذی خلق » (علق، آیه ی 1) و یا در این آیه « ن و القلم و ما یسطرون» (قسم به قلم و آنچه می نگارد) (قلم ، آیه ی 1) .
آموزش زبان خارجی در مؤسسات پیش از دبستان به ریشه های منطقی و عقلانی این قضیه مربوط می شود . آنهایی که از رشد استقبال می کنند ، ادعا دارند که آغاز آموزش زبان خارجی هر چه زودتر باشد ، فراگیر را قادر می سازد تا به کارآیی بالاتری در زبان خارجی رسیده و آگاهی خود از زبان مادریش را نیز ارتقا دهد (ترجیحاً قبل از 7 سالگی) . مخالفان در مقابل معتقدند که تغییر در سیاست دولت ها در زمینه ی آموزش زبان خارجی بصورت رسمی از سنین پیش از دبستان باعث آسیب رسیدن به یادگیری و تسلط بر زبان مادری کودکان و در کل مهارت های شناختی آنها می شود (سلبی،2006 ؛ دمیرکان،2006) . بحث اصلی ما در این پژوهش ، بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان علوم تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش های تدریس مناسب این دوره است . 
دوره ی پیش از دبستان اولین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت بوده و اهمیت آن امروزه بر کمتر کسی پوشیده است . به همین دلیل ، توجه به موضوعات آموزشی در این دوران حائز اهمیت بوده و پژوهش های فراوانی را طلب می کند . متخصصان علوم تربیتی ، مربیان و کارشناسان آموزشی ، همه جزئی از سیستم تربیتی هستند که هر کدام به نحوی بر این سیستم تأثیر دارند . از این رو ، نظرات آنها در مورد اجزای سیستم و موضوعات مطروحه دراین سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است .
متخصصان تربیتی به عنوان طلایه داران امر تعلیم و تربیت هستند که موضوعات جدید و به روز قابل بحث در پیش از دبستان را بیان می کنند . از طرفی ، متخصصان تربیتی درامر سیاست گذاری دولت ها نیز دخالت دارند و نظرات آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است .
حوزه ی تربیت ، مقوله ای چند بعدی است . لذا ، موضوعات این حوزه از دیدگاه های گوناگون قابل بحث است . همچنین ، بحث تربیت با توجه به این امر که مختص انسان است و انسان موجودی پیچیده است ، به خودی خود پیچیده و سهل و ممتنع است . اما نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که با توجه به پیچیدگی های این موضوع ، پژوهش درباره ی آن غیرممکن نیست ، بلکه این پیچیدگی بیانگر این است که موضوع تربیت ، موضوعی بسیار حساس و تخصصی است و هر اقدامی که در این باره صورت می پذیرد باید بصورت دقیق و سنجیده و البته گام به گام انجام گیرد .
از طرفی مطابق با گفته ی کانت (شکوهی،1393) موضوع تربیت ، موضوع مبتلی به انسان هاست و همواره می طلبد تا پیرامون آن پژوهش و تفحص صورت گیرد . 
توجه به مطالب فوق می توان به اهمیت نظرات متخصصات تربیتی ، بخصوص در حوزه ی پیش از دبستان که از اهمیت دو چندانی نیز برخوردار است ، پی برد .
مربیان نیز به عنوان مجریان سیاست های تربیتی در کلاس درس هستند و اهمیت نقطه نظرات آنها نیز بر هیچ کس در هیچ کجای دنیا پوشیده نیست و کودکان ، والدین ، مربیان و مدرسان (متخصصان تربیتی) و کارشناسان ، از عوامل اصلی دخیل در امر تعلیم و تربیت و بخصوص آموزش زبان خارجی در مراکز پیش از دبستان هستند ، در نتیجه نظرات آنها بسیار مهم است . نظر مربیان به عنوان مجریان از اهمیت بسیاری برخوردار است . به همان میزان ، نظرات مدرسان مراکز تربیت مربی ودانشکده های علوم تربیتی که مربیان پیش از دبستان را آموزش می دهند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است .
با توجه به مباحث فوق ، اهمیت نظرات متخصصان و کارشناسان و مربیان در حوزه ی پیش از دبستان تبیین می شود . لذا در این پژوهش ما به دنبال بررسی نظرات متخصصان و  کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان در مورد آموزش زبان خارجی هستیم . 
در این مطالعه با توجه به اهمیت نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزش و مربیان پیش از دبستان ، با استفاده از روش کیفی و به صورت توصیفی به کمک مصاحبه های ساختار یافته به جمع آوری نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش های تدریس مناسب این دوره پرداخته شده است.

فهرست مطالب به شرح زیر می باشد:
فصل اول (کلیات پژوهش)                                              

مقدمه                                                                        
بیان مسئله                                                               
ضرورت و اهمیت پژوهش                                     
اهداف پژوهش                                 
سؤال های پژوهش                                  
تعریف نظری و عملیاتی واژه های پژوهش                               
فصل دوم (ادبیات تحقیق )                 
مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش                                  
مقدمه                                                    
اهمیت آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان                     
آموزش زبان عربی به کودکان از منظر آیات و روایات                    
سن آموزش در کودکان                                                                      
سن آموزش نماز                                                                              
سن آموزش قرآن                                                
نتیجه                                                            
خصوصیات مربی قرآن کودکان                                       
ویژگی های ظاهری مربی قرآن                                     
ویژگی های درونی و اخلاقی مربی قرآن                             
نتیجه گیری                                                       
جدول خلاصه ی مطالب فصل دوم                         
فصل سوم (روش شناسی پژوهش)                           
روش و طرح کلی پژوهش                                                            
جامعه آماری                                                                         
نمونه ی آماری                                                                  
ابزار جمع آوری داده ها                                               
روش های آماری                                                              
فصل چهارم (یافته ها)                                                          
شرکت کنندگان                                                         
یافته ها                                                       
چه کسانی باید در پیش دبستانی ، به تدریس زبان خارجی بپردازند؟            
زبان خارجی را چگونه به کودکان پیش دبستانی درس دهیم ؟               
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)                             
بحث و گفتگو                                         
نتیجه گیری                         
محدودیت های پژوهش                                        
پیشنهادات                                                  
منابع و مآخذ                                                 
 منابع فارسی                                               
منابع انگلیسی                                                    
پیوست ها                                          

 

خرید این محصول

 
 زرین پال   
 
 

خواهشمنداست در صورت عدم دریافت فایل به با یادداشت کردن کد رهگیری و مراجعه به بخش پیگیری سفارش ها با زدن کد رهگیری فایل خود را مجددا دریافت کنید در غیر این صورت جهت هر گونه مشکل با شماره ذیل پیامک و یا تلگرام بدید

پشتيباني 24 ساعته (پيامك و تلگرام)

09189431367 

امکان پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب میسر است


 

سوالات و نظر شما در مورد این محصول