بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل

قیمت | 18,000 تومان |
word | 150 صفحه |
بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بینالملل صورت گرفته است. پژوهش از حیث روش کیفی، بر مبنای هدف تبیینی و از لحاظ ماهیت از نوع بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاههای علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، تربیت معلم و شهید رجایی تشکیل دادند که بنابر هدف پژوهش به روش نمونه گیری گلوله برفی با چهارده نفر از این اساتید مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه زمینهای استفاده شده است. در پژوهش حاضر از دادههای حاصل از مصاحبه برای شش سوال پژوهش یازده مقوله به دست آمد که این مقولهها برای پاسخ به هر سوال به تفکیک مشخص شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تدوین منسجم مبانی اجتماعی برنامه درسی دوره متوسطه با توجه به مبانی جامعه بومی و بینالمللی نیاز اساسی جامعه امروز ما برای کاربردی کردن علم و دانش و نزدیکی به واقعیتهای زندگی دانشآموزان است. مفاهیم و مقولههای مطرح شده در این پژوهش در هنگام تدوین برنامه درسی دوره متوسطه می تواند راهگشای برنامه ریزان درسی برای توجه هر چه بیشتر به شرایط جامعه کنونی ما در ارائه برنامه ریزی های واقع بینانه باشد.
ردیف |
عنوان |
شماره صفحه
|
1 |
فصل اول؛ کلیات پژوهش |
|
2 |
مقدمه |
2 |
3 |
بیان مسأله |
2 |
4 |
ضرورت و اهميت |
3 |
5 |
اهداف پژوهش |
4 |
8 |
سؤالات پژوهش |
5 |
11 |
تعریف واژهها و متغیرهای پژوهش |
5 |
20 |
فصل دوم؛ مبانی نظری و پیشینهی پژوهش |
|
21 |
مقدمه |
8 |
22 |
بخش اول |
|
23 |
1. برنامه درسی |
9 |
24 |
مفهوم، ماهیت و دیدگاههای نوین برنامه درسی |
9 |
25 |
مفهوم برنامه درسی |
9 |
26 |
تحولات مفهوم برنامه درسی |
10 |
27 |
انواع برنامههای درسی |
11 |
28 |
· برنامه درسی به عنوان فرصتهای طرحریزی شده برای یادگیری |
12 |
29 |
· برداشتهای متضاد از علم برنامه درسی |
13 |
31 |
مفهوم رویکرد برنامه درسی و انواع آن |
13 |
32 |
· رویکردهای علمی و فنی |
13 |
33 |
· رویکردهای غیرعلمی-غیرفنی |
14 |
34 |
برنامه درسی نوظهور |
16 |
35 |
2. مبانی برنامهریزی درسی |
17 |
36 |
مبانی فلسفی برنامهریزی درسی |
17 |
37 |
مبانی اجتماعی فرهنگی برنامهریزی درسی |
18 |
38 |
مبانی روانشناختی برنامهریزی درسی |
18 |
39 |
· مبانی دانشی برنامهریزی درسی |
19 |
40 |
· مبانی دینی برنامهریزی درسی |
19 |
41 |
3. مبانی اجتماعی |
20 |
42 |
تغییر و برنامهدرسی |
21 |
43 |
جامعه به عنوان منبع تغییر |
21 |
44 |
· مدرسه به عنوان منبع تغییر |
22 |
45 |
· دانش به عنوان منبعی برای تغییر |
22 |
46 |
برنامهریزی درسی بر مبنای تغییرات و تحولات اجتماعی |
22 |
47 |
· جامعه، مسایل و نیازهای آن |
23 |
48 |
4. رابطه مدرسه و جامعه |
27 |
49 |
· تعریف، ابعاد و ماهیت فرهنگ |
28 |
50 |
· استانداردها و واکنشهای فرهنگی مبنای یکدیگر |
29 |
51 |
· مدیریت تفاوتها |
30 |
52 |
جامعه پذیری |
31 |
53 |
محرومیتها و فشارها در انسجام اجتماعی |
32 |
53 |
ü نقش آموزش و پرورش |
33 |
54 |
· اصلاحات آموزشی در زمینههای تحول سریع سیاسی و اقتصادی |
33 |
55 |
نیاز به تحول الگوها |
34 |
56 |
اصلاح برنامهریزی درسی و مهارتهای زندگی |
34 |
57 |
· چهارچوب تعهدات خانواده در آموزش و پرورش |
36 |
58 |
· بررسی مفهوم"مشارکتها" |
38 |
59 |
نقش "جامعه" در روابط مدرسه-جامعه |
38 |
60 |
· یادگیری جامعه محور |
40 |
61 |
ü نتایج برنامهدرسی مبتنی بر جامعه |
41 |
62 |
ü چرا ارتباطات جامعه محور مهم است |
41 |
63 |
ü ارتباطاتی که از طریق جامعه به مدرسه سود می رساند |
42 |
64 |
ü ارتباطاتی که از طریق مدرسه به جامعه سود می رساند |
42 |
65 |
هزینههای اقتصادی تحصیل ناکافی |
43 |
66 |
ü هزینههای مدنی تحصیل ناکافی |
43 |
67 |
ü یافتههای نهایی-مشارکتهای جامعه |
44 |
68 |
ü نکات کلیدی در ساخت مشارکتهای موثر مدرسه و جامعه |
45 |
69 |
· ماهیت و هدف ارتباطات مدرسه-جامعه |
45 |
70 |
ü منافعی برای مدارس درگیر روابط مدرسه-جامعه |
45 |
71 |
ü منافعی برای جوامع درگیر روابط مدرسه- جامعه |
46 |
72 |
· جامعه به عنوان برنامه درسی |
46 |
73 |
5. مبانی اجتماعی دوره متوسطه |
47 |
74 |
· تجارب بینالملل |
49 |
75 |
ü ژاپن |
50 |
76 |
ü انگلستان |
52 |
77 |
ü نتیجه مقایسه برنامهدرسی دو کشور ژاپن و انگلستان |
53 |
78 |
· آسیب شناسی بعد اجتماعی فرهنگی در برنامه درسی |
54 |
79 |
بخش دوم |
|
80 |
· قسمت اول: پژوهشهای صورت گرفته در داخل کشور |
56 |
81 |
· قسمت دوم: پژوهشهای صورت گرفته در خارج از کشور |
57 |
83 |
فصل سوم؛ روش تحقیق |
|
84 |
مقدمه |
61 |
85 |
روش شناسی پژوهش |
61 |
86 |
نظریه زمینهای |
62 |
87 |
کدگذاری باز |
62 |
88 |
کدگذاری محوری |
63 |
89 |
کدگذاری انتخابی |
64 |
90 |
جامعه آماری |
64 |
91 |
روش نمونه گیری و حجم نمونه |
64 |
92 |
روش وابزار جمع آوری اطلاعات |
65 |
93 |
اعتبار(روایی) مصاحبه |
66 |
94 |
قابلیت اطمینان و انتقال پذیری پژوهش |
66 |
95 |
روش تجزیه و تحلیل دادهها |
66 |
96 |
فصل چهارم؛ تجزیه و تحلیل دادهها |
|
97 |
مقدمه |
75 |
98 |
سوال اول پژوهش |
76 |
99 |
· کشف مقوله |
81 |
100 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز |
82 |
101 |
· تبدیل مفاهیم به مقولهها |
83 |
102 |
· نظام اجتماعی |
84 |
103 |
· مسایل سیاسی-اجتماعی |
84 |
104 |
· مناسبات فرهنگی |
84 |
105 |
سوال دوم پژوهش |
86 |
106 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز |
90 |
107 |
· تبدیل مفاهیم به مقولهها |
91 |
108 |
· معلم به عنوان عامل تغییر |
91 |
109 |
· معلم به عنوان ابزار انتقال |
91 |
110 |
سوال سوم پژوهش |
93 |
111 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز |
96 |
112 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله |
97 |
113 |
· ارتباط پویای جامعه و برنامهدرسی |
97 |
114 |
سوال چهارم پژوهش |
98 |
115 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز |
100 |
116 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله |
100 |
117 |
· زمینه ساز ثبات |
100 |
118 |
سوال پنجم پژوهش |
102 |
119 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز |
105 |
120 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله |
106 |
121 |
· تاثیر بالقوه |
107 |
122 |
· تاثیر بالفعل |
107 |
123 |
سوال ششم پژوهش |
108 |
124 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز |
111 |
125 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله |
111 |
126 |
· بسترساز حل مشکل |
112 |
127 |
· بستر ساز ایجاد مشکل |
112 |
128 |
· کدگذاری محوری |
114 |
129 |
· مقوله محوری |
115 |
130 |
· مقوله شرایطی |
116 |
131 |
· تعاملات یا کنش/ کنش متقابل |
119 |
132 |
· پیامدها |
121 |
133 |
فصل پنجم؛ نتیجه گیری و پیشنهادات |
|
134 |
مقدمه |
124 |
135 |
تفسیر یافته های مرتبط به سوالات |
125 |
136 |
سوال اول |
125 |
137 |
· نظام اجتماعی |
125 |
138 |
· مسائل سیاسی اجتماعی |
125 |
139 |
· مناسبات فرهنگی |
126 |
140 |
سوال دوم |
127 |
141 |
· معلم عامل تغییر |
127 |
142 |
· معلم ابزار انتقال |
127 |
143 |
سوال سوم |
128 |
144 |
· ارتباط پویای جامعه و برنامهدرسی |
128 |
145 |
سوال چهارم |
129 |
146 |
· زمینه ساز ثبات |
129 |
147 |
سوال پنجم |
130 |
148 |
· تاثیر بالقوه |
130 |
149 |
· تاثیر بالفعل |
130 |
150 |
سوال ششم |
132 |
151 |
· بستر ساز حل مشکل |
132 |
152 |
· بستر ساز ایجاد مشکل |
132 |
153 |
نتیجهگیری |
137 |
154 |
پیشنهادهای کاربردی |
141 |
155 |
پیشنهادهای پژوهشی |
141 |
156 |
محدودیتهای پژوهش |
142 |
157 |
فهرست منابع |
|
158 |
فهرست منابع فارسی |
143 |
159 |
فهرست منابع انگلیسی |
145 |
خرید این محصول
خواهشمنداست در صورت عدم دریافت فایل به با یادداشت کردن کد رهگیری و مراجعه به بخش پیگیری سفارش ها با زدن کد رهگیری فایل خود را مجددا دریافت کنید در غیر این صورت جهت هر گونه مشکل با شماره ذیل پیامک و یا تلگرام بدید
پشتيباني 24 ساعته (پيامك و تلگرام)
09189431367
امکان پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب میسر است