بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد

توضیحات محصول

بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار

 

فهرست مطالب

فصل اول.. 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مساله و تبیین موضوع. 3

1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.. 4

1-4- کاربردهای تحقیق.. 5

1-5- اهداف تحقیق.. 5

1-6- فرضیه‌های تحقیق.. 6

1-7- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش... 6

1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش... 7

1-8-1-  مشخصه‌های محیطی کسب ‌و‌ کار. 7

1-8-2- اولویت‌های رقابتی.. 7

1-8-3- ساختار زنجیره تامین.. 7

1-8-4- عملکرد كسب‌‌و‌كار. 8

فصل دوم. 9

2-1- مبانی نظری.. 11

2-1-1- محیط کسب و کار. 11

2-1-2- اولویت­های رقابتی.. 16

2-1-3- طراحی و ساختار سازمانی.. 20

2-2- تئوری های طراحی سازمان. 26

2-3- تئوری‌های اقتضایی طراحی سازمان. 28

2-4- ساختار زنجیره تامین.. 30

2-4-1- زنجیره تامین ناب و چابک... 34

2-4-2- عملکرد کسب و کار شرکت... 40

2-5- پیشینه تحقیق.. 43

2-5-1- مطالعات داخلی.. 43

2-5-2- مطالعات خارجی.. 44

2-6- جمع بندی.. 46

فصل سوم. 48

3-1- روش تحقیق.. 49

3-2- جامعه آماری.. 50

3-3- نمونه آماری و روش نمونه­گیری.. 50

3-4- روش گردآوری اطلاعات.. 50

3-4-1- ابعاد محیط کسب و کار. 52

3-4-2- ابعاد اولویت‌های رقابتی.. 52

3-4-3- ابعاد ساختار زنجیره تامین.. 52

3-4-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار. 53

3-5- روایی و پایایی پرسشنامه. 53

3-5-1- روایی.. 53

3-5-2- پایایی.. 54

3-6- روش تجزیه و تحلیل‌ 55

3-6-1- مدل‌يابي معادلات ساختاري.. 55

3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده. 56

3-6-1-2-  شاخص های برازش در آموس... 58

3-6-2- آزمون نرمال بودن داده­ها 60

3-6-3- ضریب همبستگی.. 60

فصل چهارم. 61

4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری.. 62

4-1-1- آمار توصیفی سوالات.. 69

4-2- آمار استنباطی.. 70

4-2-1- نتايج بررسي روايي.. 71

4-2-2- نتايج بررسي پايايي.. 76

4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش... 77

4-3- يافته‌هاي تحقيق.. 78

4-3-1- مدل معادلات ساختاري.. 78

4-3-2- تحليل مدل های ساختاري.. 80

4-3-3- بررسي فرضيه‌هاي اصلی تحقيق.. 82

فصل پنجم. 85

5-1- بحث و نتیجه گیری.. 86

5-1-1- فرضیه اصلی.. 87

5-1-2- فرضیه­های جانبی.. 89

5-1-2-1- فرضیه جانبی 1. 89

5-1-2-2- فرضیه جانبی 2. 89

5-1-2-3- فرضیه جانبی 3. 89

5-1-2-4- فرضیه جانبی 4. 90

5-1-2-5- فرضیه جانبی 5. 90

5-1-2-6- فرضیه جانبی 6. 90

5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش... 90

5-2-2- پیشنهاد پژوهشی.. 92

5-3- محدودیت ها 93

منابع ومآخذ.. 94

منابع فارسی.. 95

منابع انگلیسی.. 95

پیوست ها. 100

پرسشنامه. 101

 

فهرست جداول 

جدول 2- 1- وجوه تمايز بين الگوي سازماني ارگانيک و مكانيک... 27

جدول 2-2- مقايسه زنجيره عرضه ناب و چابك: مشخصات متمايزكننده (میسون جونز و دیگران، 2000). 36

جدول 2-2- مدل تحولي: خلاصه تغييرات در نوع زنجيره عرضه (جانسون، 1993). 39

جدول 4-1- عنوان پاسخ‌دهندگان. 63

جدول 4-2- مشخصات کسب و کار پاسخ‌دهندگان. 64

جدول 4-3- تعداد مراحل اصلی پردازش و وضعیت یک‌پارچگی.. 64

جدول 4-4- فعالیت‌های مرتبط با سرویس اصلی.. 65

جدول 4-5- تعداد کارکنان در شرکت (تعداد و درصد). 65

جدول4-6- عمر فعالیت شرکت‌های پاسخ‌دهنده 66

جدول 4-7- موقعیت کلی شرکت‌ها در بازارهای اصلی خود. 67

جدول 4-8- تعداد رقبای کاری اصلی.. 67

جدول 4-9- تعداد تامین‌کنندگان. 68

جدول 4-10- تعداد مشتریان. 68

جدول 4-11- آمار توصیفی متغیرهای مشاهده شده. 70

جدول 4-12- نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول  (CFA) برای گویههای پرسش نامه. 72

جدول 4- 14-  شاخص‌های برازش مدل های تحلیل عاملی تأییدی.. 76

جدول4-15 - ضريب آلفاي کرونباخ متغيرهاي اصلي تحقيق.. 77

جدول 4-16- میانگین، انحراف معیار و همبستگی متغیرها 78

جدول4-17- شاخص‌های برازش مدل نظری تحقیق.. 80

جدول4-18- خلاصه نتایج آزمون روابط.. 82

 

فهرست شکل ها

شکل2-1- تغییر در اولویت های رقابتی تولید(تینگ چی، 2006). 18

شکل 2-2- ساختار مکانیکی در مقابل ساختار ارگانیکی (تایچی، 1997). 23

شكل 2-3- مقايسه رويكردهاي ناب و چابك در شرايط عدم قطعيت(تینگ چی، 2009). 37

شکل 2-4-  بررسی تفاوت های ساختاری زنجیره تامین چابک و ناب (کریستوفر، 1998). 40

شکل 2-5 – مدل تئوری پژوهش با اقتباس از مدل تینگ چی و همکاران (2009). 47

شکل 4-1- عنوان پاسخ‌دهندگان. 63

شکل4-2- عمر فعالیت شرکت‌های پاسخ‌دهنده 66

شکل 4-3- مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول تحقیق.. 71

شکل 4-4 مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد بالا. 79

شکل 4-5- مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد پایین.. 79

 

- مقدمه

در طول چهل سال گذشته، ماهیت محیط كسب ‌و ‌كار با ترکیبی از تغییرات الگوی تقاضا، تغییرات تکنولوژی و جهانی شدن، دچار دگرگونی شده‌است. امروزه نیازهای بازار، ناپایدار و پراکنده شده‌است و مانند گذشته نمي‌توان مشتریان را به‌راحتی طبقه‌بندی کرد. آن‌ها تقاضای ارزش بالاتر، تنوع بيش‌تر، خدمات بهبود يافته در زمان كم‌تر و شتاب در نوآوری محصول را دارند (خیمتریکس، 2004). دیکن(2003) بیان می‌دارد از  دهه 80 میلادی، شتاب گرفتن پیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات، و فن‌آوری‌های حمل و نقل، به همراه توجه به ایده بازار آزاد، موجب آشفتگي تدريجي محیط کسب‌ و ‌کار به‌دليل افزایش تنوع، سرعت تغیرات غیر قابل پیش بینی، پیچیدگی و فشار رقابتی شد (تینگ چی، کیلداف و گراگیا، 2009).

پپیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات و انتقال تکنولوژی به همراه تفکر بازار آزاد، باعث تحرک جغرافیایی خدمات و محصولات شده­است (دیکن، 2003). همراه با آزاد شدن تجارت جهانی و بازارهای مالی، اقتصاد جهانی به هم پیوسته رو به فزونی  پدیدار گشت و مرزهای بازار تعریف مجدد شد، به طوری که حرکت به سمت برون سپاری از نتایج به­وجود آمدن زنجیره تامین جهانی بوده است. پدیدار شدن رقابت در عرصه جهانی باعث به­وجود آمدن نوآوری تولید و چرخه عمر کمتر محصولات شده است.

با توسعه سريع فناوري اطلاعات در سال‌هاي اخير و كاربرد وسيع آن در مديريت زنجيره تامين، بسياري از فعاليت‌هاي اساسي مديريت زنجيره با روش‌هاي جديد درحال انجام است. این دیدگاه که موفقیت یا شکست یک سازمان، در نهايت توسط زنجیره تامین آن مشخص می‌شود، بطور گسترده‌ای مورد پذیرش قرار گرفته‌است (برای نمونه، چوپرا و میندل، 2001؛ لمبرت و کوپر، 2000؛ میسون-جونز، نیلور و تاویل، 2000). امروزه اکثر شرکت‌های موفق نگاهشان به سمت طراحی زنجیره تامین مناسبی است که با استراتژی های رقابتی و محیط كسب‌و‌كار ايشان تطابق داشته‌باشد، و این موضوع یکی از استراتژی‌های مهم در دست‌یابی به جایگاه رقابتی پایا در بازار كاملاً رقابتی جهانی می‌باشد (فردندال و هیل، 2001؛ سیمچی-لوی و دیگران، 2003).

 

 

خرید این محصول

 
 زرین پال   
 
 

خواهشمنداست در صورت عدم دریافت فایل به با یادداشت کردن کد رهگیری و مراجعه به بخش پیگیری سفارش ها با زدن کد رهگیری فایل خود را مجددا دریافت کنید در غیر این صورت جهت هر گونه مشکل با شماره ذیل پیامک و یا تلگرام بدید

پشتيباني 24 ساعته (پيامك و تلگرام)

09189431367 

امکان پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب میسر است


 

سوالات و نظر شما در مورد این محصول